Checklist

Lees deze checklist goed door voordat je begint

Checklist voor het schrijven van je verhaal

 

Met deze checklist helpen we je stap voor stap op weg bij het schrijven van jouw bekeringsverhaal. Met deze praktische tips gaat het je zeker lukken.

Voor een helderen verhaallijn zou je het verhaal kunnen opdelen in 3 blokken:

1.    Het verleden: Hoe zag je leven eruit zonder Jezus?

Neem ons mee in jouw zoektocht. Wat ontbrak er in je leven? Welke vragen had je?
Vertel bijvoorbeeld een anekdote die kenmerkend is voor jouw zoektocht.

2.    De verandering: Welke keuze of gebeurtenis bracht jou bij Jezus?

Vertel vervolgens over jouw keuze voor Jezus, bekering of belijdenis. Wat motiveerde je om deze keuze te maken? Omschrijf beeldend hoe dit eruit zag en wat je voelde.

3.    Het heden: Welke impact heeft Jezus vandaag de dag op jou?

Vertel hoe het nu voor je is om met Jezus te leven. Wat is er intussen veranderd? Waar ben je dankbaar voor? Deel vanuit je hart over wat dit voor jou persoonlijk betekent.

Twijfel je of jouw verhaal wel spectaculair genoeg is? Maak je daar geen zorgen over. Er zit kracht in ieder persoonlijk verhaal!

 

Aanvullende tips:

  • Stel jezelf kort voor aan het begin van de video. Bijvoorbeeld met:
    ‘Hallo, mijn naam is Eva. In deze video wil ik je vertellen hoe ik in God ben gaan geloven.”
  • Maak het persoonlijk. Durf een stukje van je hart te delen om mensen te raken. Een persoonlijk verhaal zorgt voor meer herkenning, verbinding en aantrekkingskracht bij mensen.
  • Vermijd ´Christelijk’ taalgebruik. Een niet-gelovige begrijpt bijvoorbeeld niet wat je bedoelt met: “Ik werd aangeraakt door de Heilige Geest”. Houd het laagdrempelig voor mensen die God nog niet kennen.
  • Hou het kort. Probeer 3 tot maximaal 5 minuten te vertellen.
  • Een getuigenisvideo is niet de plek om met modder te gooien. Als je specifieke personen of instanties bij naam en toenaam noemt, doe dit dan uitsluitend positief.
  • Denk na over hoe je de video wilt afsluiten. Vat bijvoorbeeld in één zin samen wat de boodschap is die je wilt delen met je verhaal.